På Vester Nebel Skole har vi som mål at tilgodese alle elevers læring og trivsel – herunder elever, som har indlæringsvanskeligheder eller vanskeligheder med at indgå i det sociale samvær.
På alle klassetrin er der børn med særlige behov, og derfor er det vigtigt for skolens lærere og pædagoger at kunne imødekomme disse elevers behov gennem målrettede inklusionsindsatser.
Indsatserne sker gennem anvendelse af holddannelse, undervisningsdifferentiering og supplerende undervisning. Der kan også anvendes co-teaching (to-lærertimer) og inklusionspædagoger, som både kan hjælpe den enkelte elev og klassen som helhed. Desuden kan både lærere og pædagoger samt forældre modtage vejledning og hjælp fra skolens interne og eksterne ressourcepersoner.
Klasselæreren udarbejder en handleplan, som beskriver inklusionsindsatsen. Det er også klasselæreren, som er tovholder omkring indsatsen samt informerer og samarbejder med hjemmet. Er man som forældre i tvivl om noget vedrørende ens barns skolegang, anbefales det derfor, at kontakter klasselæreren, men skolens ledelse og skolens ressourcepersoner er naturligvis også klar til at hjælpe.
Ønsker man at vide mere om af de forskellige elementer i inklusionsindsatserne, kan man læse videre eller kontakte skolen for nærmere information.
Klasselæreren og klasseteamet
Klasselæreren er tovholderen for klassens elever og forældre og har den koordinerende funktion i samarbejdet mellem skole og hjem.
Klasseteamet, som består af klassens dansklærer og matematiklærer, samarbejder om klassen og de enkelte elever. Nogle klasser kan også have en pædagog knyttet til klasseteamet.
Holddannelse og undervisningsdifferentiering
Holddannelse har fokus på børnenes indbyrdes relationer i læringsfællesskaber. I arbejdet med holddannelsen inddrages både det faglige og sociale udbytte i overvejelserne omkring, hvordan holdene dannes.
Ved undervisningsdifferentiering underviser læreren hele klassen med udgangspunkt i elevernes forskellige behov. Således forklarer læreren fagligt stof, giver feedback, støtter og motiverer eleverne på flere forskellige måder.
Supplerende undervisning
Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af holddannelse og undervisningsdifferentiering, indstilles af klasselæreren til supplerende undervisning eller anden faglig støtte ved en af skolens ressourcelærere. Supplerende undervisning kan finde sted i klassen eller på mindre holde.
Inklusionspædagoger og co-teaching
En inklusionspædagog, kan tilknyttes klassen i nogle ugentlige lektioner i en fastsat periode, som en ressource i inklusionsopgaven. Afkortningen af skoledagen har også frigjort lærerressource, der anvendes som co-teaching i klasserne.
Faglige vejledere
Faglige vejledere samarbejder med lærerne i og omkring undervisningen. Eksempelvis understøtter skolens læsevejleder og matematikvejleder lærernes arbejde med ord- og talblindhed samt introducerer eleverne til læse- og skiveteknologier (LST).
AKT-lærer og -pædagog
Skolens ressourcepersoner inden for elevers adfærd, kontakt og trivsel (AKT) understøtter lærernes og pædagogernes inklusionsarbejde på det sociale område gennem bl.a. rådgivning, co-teaching og særligt tilrettelagte forløb for klasser, grupper eller enkeltelever. Der er også fastlagte undervisningsforløb på 2. og 4. klassetrin i vredeshåndtering og forståelse af følelser – de såkaldte diamantforløb.
Skolens ledelse
Det er skolelederen, der har ansvar for, at skolen kan tilrettelægge et relevant undervisningstilbud for alle klasser på skolen, og således også ansvarlig for at vurdere, om skolen kan imødekomme elevers særlige behov inden for rammerne af den almindelige undervisning. Derfor kan skolens ledelse helt naturligt indgå i inklusionsindsatser på skolen og skole-hjem samarbejdet omkring dem.
Pædagogisk konsulent og skolepsykolog fra PPR
Såvel den pædagogiske konsulent såvel som skolepsykologen tilhører Kolding Kommunes Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
Den pædagogiske konsulent rådgiver og samarbejde med lærerene og pædagogerne samt forældre. Det kan ske på møder eller i undervisningen. Forud for evt. observationer af enkeltelever indhentes der forældresamtykke.
Skolepsykologen rådgiver ligeledes lærere og pædagoger samt forældre. For at vurdere et barns ressourcer og behov for hjælp kan skolepsykologen evt. gennemføre en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV). Resultatet af en PPV beskriver barnets udfordringer og behov i forhold til læring og trivsel i skolen, og forelægges altid som det første for barnets forældre.
Skolesocialrådgiver
Socialrådgiveren har ingen myndighed, men kan hjælpe med at lave en forebyggende indsats for at sikre eller øge børns trivsel i tæt samarbejde med barn, forældre, skole, sundhedsplejen, PPR mv.
Sundhedsplejerske og Tale-hørekonsulent
Skolesundhedsplejersken giver råd og vejledning til dig og dit barn om sundhed, sygdom og trivsel i både skole, hjem og fritid. Sundhedsplejersken tilbyder også sundhedssamtale, undersøgelse og sundhedspædagogisk undervisning på udvalgte klassetrin
Tale-hørekonsulenten arbejder med afdækning og behandling af forskellige former for tale- og hørevanskeligheder. Det kan fx være stammen eller andet talebesvær og tab af hørelse.
Pædagogisk Forum
Pædagogisk Forum er et samarbejdsforum, hvor skolens pædagogiske personale kan få sparring og vejledning af skolens interne og eksterne ressourcepersoner. En elev drøftes kun med forældrenes samtykke og ofte deltager forældrene ved møderne.
Pædagogisk forum mødes en gang pr. måned og består af følgende:
- Klasseteamet og forældrene til den pågældende elev
Interne ressourcepersoner:
- Skolens AKT-lærer
- Skolens AKT-pædagog
- Skolens koordinator for supplerende undervisning
- Skolens leder
Eksterne ressourcepersoner:
- Skolepsykolog fra PPR
- Pædagogisk-konsulent fra PPR
- Skolesocialrådgiver
Desuden deltager følgende fagpersoner ved relevante sager:
- Tale-hørekonsulent
- Sundhedsplejerske